Nu är relining projektet klart på alla tun, alla gropar är igenfyllda till betongplatta och Aarsleff har börjat avveckla sitt arbete på plats. Besiktningar har skett löpande och alla rör har filmats för att säkerställa att ledningen fungerar enligt plan. Det som återstår är slutbesiktningsmöte i mitten på januari. Många fastigheter som har fått ingrepp / gropar har påbörjat återställning med hantverkare och styrelsen hanterar varje krav på återställning individuellt och löpande.
Vi vill från styrelsens tacka alla för att ni med gott mod och tålamod har stått ut med avstängt vatten, grävda gropar och uppgrävda gräsmattor. Nu ser vi fram emot att vi har ett avloppssystem som ska hålla i många år framåt.
Än har det inte kommit någon snö att tala om men man talar om en vit jul. Det är föreningen som ansvarar för snöröjning och sandupptagning på parkeringsytan vid garagen, och Lidingö stad ansvarar för övrig snöröjning.
Under julen åker många bort och husen står tomma och det kan utmana tjuvar att försöka ta sig in. Prata gärna med era grannar och be dem slänga sopor hos er, tömma brevlådan och om det är snö, skotta och gå fram och tillbaka på uppfarten så att det ser mer bebott ut, så ska vi försöka hjälpas åt att mota tjuvarna vid grind.
I denna juletid som också är den mörka tiden på året så tänder vi många levande ljus. Vi vill från styrelsens håll uppmana er att se över ert brandskydd, att batterierna är bytta i brandvarnare och att ni har brandsläckare hemma, annars en bra julklapp att önska sig. Allt för att vi alla ska få fira jul med nära och kära.
Med detta önskar vi er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år.
Relining projektet börjar gå mot sitt slut och vi kommer att ha ett sista byggmöte tillsammans med Aarsleff nästa vecka, på möte kommer vi gå igenom och säkerställa att allt har blivit åtgärdat och återställt enligt avtalet.
Vi önskar därför återkoppling från er om det finns något problem/fel som har uppstått vid relining projektet som ännu inte har blivit åtgärdat.
Det är viktigt att ni går igenom fastigheten både inne och ute där Aarsleff har arbetat och återkoppla till oss senast söndag 12/12 så att vi får en samlad bild inför byggmöte.
Det förekommer uppgifter om att människor blir uppringda av personer som utger sig att ringa från Transportstyrelsen. I displayen på telefonen ser det ut som uppringaren ringer från ett av Transportstyrelsens telefonnummer, exempelvis 0771-14 15 16.
Man påstår att för mycket fordonsskatt har betalats in och att pengar ska återbetalas. Det här rör sig om försök till bedrägerier. Lämna aldrig ut koder eller inlogg till din internetbank.
Transportstyrelsen ringer aldrig upp personer i det här syftet. Om för mycket fordonsskatt har betalats in sker en återbetalning helt automatiskt.
Tänker ni yrka någon ersättning med anledning av relining projektet? Om ja, återkoppla till oss så snart som möjligt då projektet börjar gå mot sitt slut. Vi önskar nämligen få in samtliga fakturor och kvitton innan 2022-02-28.
Det är ni som fastighetsägare som ansvarar för att erat yrkande om ersättning är inom ramen av de beslutade Principer för föreningens återställande- och ersättningsansvar som beslutades av stämman 2021-04-06 samt Beslut om ersättningsprocessen som beslutad av stämman 2021-06-21.
Vi vill informera om att det tyvärr har varit inbrott på Talltunet 20, någon gång mellan måndag kväll och torsdag morgon. De har brutit sig in genom att kasta en sten genom fönstret och gått in via en glasdörr.
Vi uppmuntrar grannsamverkan, speciellt nu under relining projektet är många kanske är bortresta samt att de rör sig många i området. Bra förebyggande är:
Den 4:e oktober 2021 ändrade Terracom sin utsändning av TV-signaler. Detta innebär bl. a. att man byter sändningsteknik och flyttar kanaler. Så de som ser på TV via föreningens marknät eller via antenn måste i de flesta fall göra en ny kanalsökning för att hitta de nya platserna för vissa kanaler. Allt detta beror på att Terracom måste släppa frekvensområde till mobiloperatörerna.
De som fortfarande ser på analog Tv (ATV) kommer inte kunna se detta framöver då föreningens utrustning är för gammal. Den analoga utsändningen kommer därför att stängas av under oktober.
De som enbart ser de fria kanalerna SVT 1, SVT2, TV4, SVT24/Barnkanalen och Kunskapskanalen behöver normalt inte göra någonting.
För mer information se nedanstående länk!
https://www.mynewsdesk.com/se/teracom/pressreleases/mpeg4-migration-i-marknaetet-3127217
Tomas Lagerhed ( TV-ansvarig )
Tel. 0702922018
Hej alla grannar, Många av oss, mig själv inkluderad, upplever just nu nedsläckt wi-fi och i och med det större utmaningar i vårt mycket uppkopplade liv. Jag har talat med den tekniska support som jag har att tillgå via min leverantör (Tele2).
Enligt dem är orsaken att Lidingö stad har lyckats krossa en stor fiberkabel i anslutning till någon av de två broreparationer som genomförs i vår närhet. Det är ett stort brott och det kommer krävas en större arbetsinsats med flertalet tekniker och teknikbilar på plats, de nämnde att ev 100 meter kabel måste grävas upp, bytas ut, skarvas på och grävas ned.
Som ni förstår så kommer detta att ta viss tid att åtgärda, men de arbetar på så fort de kan med att skaffa fram tekniker mm. Har vi en evinnerlig tur kan detta kanske vara åtgärdat under helgen, men det lät mer som om att det realistiska utfallet är att det är lagat någon gång under nästa vecka. Då vi alla har olika nätverksleverantörer så behöver ni själva felanmäla hos er egen leverantör och undersöka vad för garantier för extra surf ni har i era avtal. Det är inget som vi kan hjälpa till med.
Det ser ut som om att det blir en gammaldags helg, med läsning, musik från vinylplattorna och långa samtal vid middagsborden för oss som är drabbade. Oavsett vad ni gör så önskar jag er alla en trevlig helg!
Kallelsen till Östra Rudboda villaägareförenings årsmöte.
https://geddebergsvagen.se/information/rv.html
För att tillvarata andra intressen hos de boende i Östra Rudboda, som inte sköts av samfälligheterna, finns Östra Rudboda Villaägareförening, ÖRV. Det är viktigt att påpeka att ÖRV, till skillnad från samfälligheterna, är en frivillig organisation. Medlemmarna i Geddebergsvägens samfällighet är anslutna till ÖRV och betalar en mindre årsavgift.
Vi skriver till er med anledning av att ni har fått eller kommer att få ett ingrepp i er fastighet i och med relining projektet.
Vi vill härmed uppmana er att så snart som möjligt:
Ovan baseras på:
Här kommer en uppdatering gällande relining projektet som är i full gång och i skrivande stund är Furutunet relinat och klart, på Idetunet är relining och besiktningen klar så nu återstår bara återställande. Vi har även påbörjar arbetet på Lärktunet som är uppdelat i två etapper en före och en efter sommaren. Här har vi relinat två av tre längor och vi planerar vara klara med alla tre under vecka 26. Det har gått över förväntan bra och det är vi alla glada över. Vår entreprenör Aarsleff arbetar så effektivt de kan för att på så sätt minimera den negativa påverkan som avstängning av vatten och buller har på oss boende.
Det har kommit till vår kännedom att det har inträffat vid flera tillfällen att man använt avloppet trots avisering om avloppsavstängning, detta renderar extrakostnader så vi måste hjälpas åt att komma ihåg att inte använda vare sig toaletter eller spola i kök etc under arbetets gång. Dessutom har det skett att entreprenören har varit tvungen att lämna fastigheter av olika anledningar, trots att det har varit tydligt aviserat att arbetet ska ske där och då. Detta kostar också extra pengar samt försenar arbetet för andra grannar så detta får inte hända igen.
Men i det stora hela så löper relining projektet på bra!
Samfälligheten har årsmöte på måndag den 21 juni kl 18:00. Kom gärna lite tidigare så att vi kan pricka av er på röstlängden, och har ni grannar som inte kommer så ta gärna med er en fullmakt så kan de göra sin röst hörd genom er som kommer. En fullmakt per fastighet gäller.
Den nya styrelsen som valdes vid förra stämman som hölls 6 april arbetar på, men det behövs fler krafter för att vi ska kunna serva er medlemmar då reliningen är ett stort och komplicerat projekt som äter mycket av styrelsens tid. Vi behöver ha förstärkning och VÄDJAR till boende på Idetunet och Grantunet att ställa upp med minst en ledamot tillika tunombud per tun till styrelsen. Ju fler vi är desto lättare är det att hjälpas åt och desto mindre tid tar det i anspråk av oss alla. Vi har alla valt att bosätta oss i en samfällighet som styrs av en styrelse, då måste vi alla ta ansvar för att vi bemannar styrelsen.
Nu är sommaren här med besked och det är underbart med alla prunkande trädgårdar och livet utomhus på tun och uteplatser är livligt. Blir det extra varmt så ha koll på eldningsförbud eller vattningsförbud under sommaren för allas säkerhet. Och tala med era grannar om ni reser bort. Låt oss alla hjälpas åt att exempelvis kasta sopor i bortresta grannars soptunnor, flytta runt lite på stolar och bord så att det ser ut som om att någon är hemma, vattna en blomsterkruka mm. Allt för att lura eventuella sommartjuvar!!
Med detta önskar vi er alla en skön sommar med solglitter i sjö och hav, susande skogar, vajande sommarfält, stimmiga stadsgator eller en tyst kobbe någonstans. Kanske en hängmatta och Sommar på radion. Oavsett, Glad sommar!!
Förtydligande och komplettering avseende punkt 8.2 Proposition – Beslut om ersättningsprocessen (relining)
Styrelsen förtydligar att detta är styrelsen förslag, förslaget är delvis baserat på underlag från arbetsgruppen.
Styrelsen vill komplettera förslaget med följande:
Mot bakgrund av att upphandling av hantverkare påbörjats och uppmaning till samtliga om att inhämta åtminstone två offerter för jämförelseändamål gjordes först i mailutskick den 1 juni så görs undantag för krav om två offerter för de fastighetsägare som redan kontrakterat hantverkare vid denna tidpunkt och således inte kände till detta krav. Berörda fastighetsägare ska omgående skicka in den antagna offerten till styrelsen.
I de fall där återställning sker till annat skick än det som förelåg vid ingreppet ska fastighetsägaren även ta in och inkomma till styrelsen med offerter för enbart återställning till normalt standardutförande med utgångspunkt i det skick som förelåg vid ingreppet.
Ni har idag fått kallelsen till årsstämma i eran brevlåda.
Årsstämman kommer att genomföras utomhus för att minska risken för smittspridning av covid-19. Ni hittar även dokumentationen på vår hemsida, https://geddebergsvagen.se/dokumentation
Kort information om ersättningsprocessen för återställning i de fastigheter som fått eller kommer att få ingrepp.
På vår extrastämma den 6 april beslutades följande vad gäller föreningens ersättningsansvar: "därtill ersätta fastighetsägaren för erforderligt ytskiktsåterställande med ett belopp — i ett för allt — beräknat, med utgångspunkt i det skick som förelåg vid ingreppet i fastighetsägarens ytskikt, efter vid varje tidpunkt skälig kostnad för anlitande av hantverkare för återställd golv- respektive väggyta till ett normalt standardutförande."
Inom ramen för ovan ersättningsprincip utarbetar styrelsen nu tillsammans med arbetsgruppen ersättningsprocessen som kommer att läggas fram på ordinarie stämma för godkännande i juni. Mot bakgrund av att upphandling av hantverkare påbörjats vill vi påminna om vikten av respektive fastighetsägares eget ansvar för att tillse att den hantverkare som anlitas erbjuder skäligt pris. Vi vill uppmana samtliga att innan val av hantverkare görs inhämta åtminstone två offerter för jämförelseändamål. Se därvid till att offerterna tydligt specificerar arbetskostnad och materialkostnad samt för ytskikt anger materialkostnad per kvadratmeter. Om möjligt redan innan ni väljer hantverkare, vänligen skicka inhämtade offerter till styrelsen samt ange vald hantverkare tillsammans med foto på berörd yta. Detta ger styrelsen en möjlighet ställa frågor och upptäcka eventuella oklarheter i ett tidigt skede samt göra en bedömning av skäligheten.
Ni som har tips på hantverkare som utför fackmannamässigt arbete till skäligt pris vänligen informera oss i styrelsens om dessa så kan vi lägga ut företagsnamnen på vår hemsida för att underlätta allas arbete med att inhämta två eller fler offerter för återställningen.
Här kommer en liten status uppdatering gällande vårat relining projekt.
Vi är nu i slutskedet av reliningen för Furutunet där samtliga längor har blivit relinade och nu återstår besiktningen innan Aarsleff kan gå vidare med återställande. Ni får gärna kontakta styrelsen om ni har positiv eller negativ återkoppling att ge gällande utförandet.
Vi har nu äntligen fått tillgång till de två sista längorna på Idetunet, vilket inneburit att Aarsleff har fått ändrat tidsplanen ytterligare än en gång. Detta innebär att tidsplanen för Lärktunet kommer att förskjutas så att Täckning/Håltagning troligtvis kommer att starta först vecka 21. Vi återkommer med detaljerad information i nästa vecka. Tidsplanen för övriga tun är ännu oförändrad.
Vi vill uppmärksamma er på:
Nu är protokollet från Geddebergsvägens Lednings- och Garagesamfällighets extrastämman påskrivet och klart.
Det här meddelandet är viktigt, angår oss alla. Samtliga ombeds utan dröjsmål fylla i formulär gällande styrelsearbete.
Hela vår tillgång till ledningssystem och i förekommande fall garage, förutsätter en fungerande förening med förvaltning. Förvaltning utförs ideellt, varigenom kostnaden hålls nere.
Valberedningens uppgift är att föreslå ny styrelse till stämma. Principer för deltagande i styrelsearbete är uttryckt på vår hemsida. Förenklat kan sägas att de som ännu inte bidragit som tunombud/styrelseledamot förväntas ställa sig till valberedningens förfogande.
Då detta inte fungerar såsom tänkt, viljan att bidra verkar ha börjat brista sedan ett par år tillbaka, tvingas vi alla vara förberedda på oundvikliga alternativ/komplement:
Köpa in extern förvaltning - ca 10 tSEK höjd medlemsavgift - per fastighet och år
Arvodera arbetet (vilket redan inkommit som motion)
Misslyckas i vår förvaltning och acceptera tvångsförvaltning. Otydligt vad konsekvensen skulle bli
Som ett sista försök att slippa ovanstående ber vi er fylla i nedanstående formulär, helst idag. Det bör inte ta mer än 30 sekunder. Formuläret är utformat så att inga personuppgifter ska behöva hanteras. Du väljer själv om du vill göra kommentarer.
Vi vill påminna om extrastämman imorgon tisdag 6 april kl. 18:00, vi ses på Södergarnsgräsplan dvs nedanför Handelsbankens hus. Vi kommer att vara utomhus för att minska risken för smittspridning av covid-19. Kom gärna lite tidigare så att vi hinner pricka av alla innan möte startar. Kan ni inte delta går det bra att rösta via ombud, men notera att ombudet får endast företräda en medlem.
Sandsopning vid garagelängorna på Idetunet, Lärktunet och Talltunet kommer att ske tisdag den 6 april från kl.07:00 så vänligen flytta bilarna från parkeringsplatsen!
Här är ett förtydligande gällande ersättningsnivåer, beloppen är baserade på hela rummets golvyta enligt originalritningar, se bifogat dokument. Exempel: en WC med golvyta 2,4 kvm, avrundas till 3 kvm och är grund för ersättning om 3 [kvm]x10 000 [SEK/kvm]= 30 000 [SEK].
Här hittar ni frågor och svar inför stämman, https://geddebergsvagen.se/dokumentation/
Ni som ännu inte suttit i styrelsen bör meddela valberedningen att ni står till förfogande. En inventering av vilka fastigheter som redan har bidragit till föreningens arbete kommer att göras.
Lidingö stad har börjat sopa upp sand, först ut är gång- och cykelbanorna, torg och områden kring centrum. Sen blir det enligt roterande schema med start på norra ön. Detta innebär att sandsopning kommer att ske vecka 13-14 i Rudboda. Vi vill därför uppmana er att sopa ut sand som ligger på gräsmattorna så snart som möjligt.
Vi väntar fortfarande på att få information från våran leverantör när sandsopning vid garagelängorna kommer att ske.
Natten mellan den tisdagen den 23:e och onsdagen 24:e mars begicks ett inbrott i en villa på Oxelvägen i Askrike. Okänd person har brutit elen till larmet för att därefter bryta upp ett källarfönster och ta sig in i bostad. Det är det första inbrottet på ett bra tag och jag ber dig därför att varsko medlemmarna i din GS-förening och be dem höja uppmärksamheten. Ett inbrott brukar tyvärr rendera fler inbrott.
För att den brottsförebyggande metoden grannsamverkan ska fungera optimalt är det viktigt att man följer minimikraven. Dessa är:
Kallelsen till extrastämman är nu utdelad till samtliga.
Extrastämman kommer att genomföras utomhus för att minska risken för smittspridning av covid-19.
Relining - Frågor & Svar (2021-02-21)
Styrelsen har fått en hel del frågor från våra medlemmar så vi har nu uppdaterat våran hemsida med dessa frågor och svar.
Vi vill också informera om att styrelsen har anlitat Optimus Advokatbyrå, för att få tydlighet i samfällighetens ansvar och skyldigheter gällande nedan frågeställningar. Svaret är i ett PM som nu finns tillgängligt på våran hemsida.
Styrelsen kommer att ha möte med arbetsgruppen nästa vecka men vi vill förtydliga att det är viktigt att vi alla engagera oss, hur vi ska kunna kompensera våra grannar som kommer få gropar i sina fastigheter.
En målsägande på Lidingö väntade i förmiddags besök från sitt hemtjänstföretag. När det ringer på dörren och en kvinna iklädd munskydd utger sig för att komma från aktuell hemtjänst anar målsäganden därför inga oråd. Målsäganden känner förvisso inte igen kvinnan men det är inte alltid samma personer som kommer så det var inget konstigt med det. Kvinnan från ”hemtjänsten” ska i handla åt målsäganden och får därför dennes kontokort och kod. Men istället för att handla åker den okända kvinnan till en bankomat och lyckas ta ut 10 000 kronor innan målsäganden hinner spärra sitt kort. Den riktiga hemtjänsten anländer strax efter att bedragaren avvikit varpå brottet uppdagas och kortet kan spärras.
Minska risken att utsättas för denna typ av bedrägerier genom att:
Vänlig hälsning
Pontus Enbom
Poliskommissarie
Kommunpolis Lidingö stad
Lokalpolisområde Norrmalm
Polismyndigheten
Tack för visat intresse på våra informationsmöte!
Här kommer tidsplan för genomförande av relining, detaljerad tidsplan hittar ni på vår hemsida. Notera att ev. justeringar av tidsplanen kan ske under projektet.
Idetunet v. 15-21
Bifogar ritningen för erat tun, samtliga ritningar hittar ni på våran hemsida. Efter genomförd försyn av Aarsleff, har de markerat planerade ingrepps punkter på ritningen, dessa är nödvändiga pga ledningarna placering.
Det finns tydligt önskemål att vi hjälps åt med återställning i fastigheterna utöver vad samfälligheten kan göra inom ramarna för löpande förvaltning av vår gemensamhetsanläggning. Eftersom den typen av återställning åtminstone delvis hamnar utanför samfällighetens verksamhet, finns det fördelar med en särskilt arbetsgrupp som kan ta ett större grepp. Styrelsen för samfälligheten tar initiativ till att en sådan bildas då vi ber frivilliga anmäla sig som vi kopplar samman. Styrelsen vill sedan föra en konstruktiv dialog med den gruppen som ska leda till att vi för fram ett stämmoförslag med tillräckligt god uppslutning för att gå igenom.
Styrelsen önskar få hjälp av en frivillig person per tun under reliningens genomförande, så hör av er till styrelsen om ni är intresserad av att hjälpa till.
Nu har Aarsleff genomfört sin försyn på samtliga tun, vi vill därför informera om resultatet av förundersökningen. Vi samlas ute på tunet för information:
På möte kommer vi att dela ut ritningar och preliminär tidsplan, vi kommer även att skicka ut informationen digitalt efter möte. Vi uppmanar till att komma en person per fastighet samt att vi tänker på att hålla avstånd till varandra.
Natten mellan tisdag och onsdag inträffade flera inbrott i bilar runt om på Tunen. Man stal navigatorer, airbags, däck, radio/informationssystem m.m. Det har inte bara drabbat en viss modell av bil utan flera olika såsom Volvo V90, Porsche och Skoda. I samtliga fall har man krossat en sidoruta bak.
Några enkla åtgärder du kan göra för att minska risken för stöld är att låsa in bilen i ett garage om du har möjlighet till det, märk stöldbegärliga delar med DNA och sätt lappar på bilen att den är DNA märkt, använd rattkrycka och hjullås. Du kan läsa mer om hur du försvårar för tjuven på stöldskyddsföreningens hemsida https://www.stoldskyddsforeningen.se/privat/sakerhetsguider/fordon-bat/bil/
Här kommer ytterligare information gällande relining projektet.
Aarsleff har nu påbörjat förprojekteringen och kommer redan nästa vecka påbörja arbetet hos oss genom att inspektera samtliga rensluckor vid gavlarna samt spolbrunnar. Aarsleff kommer även behöva komma in i vissa fastigheter för en visuell inspektion av brunnar i tvättstuga, badrum och kök. Vi meddelar dessa fastighetsägare separat.
När detta arbete är gjort så kommer vi veta mer detaljerat vart groparna kommer att placeras. Vi hoppas att groparna kan görs utomhus, men i de fall de måste göras inomhus så önskar vi att placeringen av groparna kommer att göra så lite åverkan på våra fastigheter som möjligt. Det är dock ledningarnas placering som kommer vara avgörande för var gropen utförs.
Vår målsättning är att minimera påverkan på fastigheter och boende inom de ramar det är möjligt.
Hej och god fortsättning! Här kommer en status uppdatering gällande relining projektet.
Styrelsen har beslutat att flytta fram själva starten för genomförande av reliningen, däremot så kommer Aarsleff påbörja förprojekteringen vilket bla. innebär att de kommer att göra platsbesök för att ta reda på vart schakten kommer att behöva göras dvs utom- respektive inomhus). Därefter kommer vi få återkoppling samt en tidsplan för genomförande. Vi återkommer så snart vi vet mer.
Ett företag (VVS-tjänst) ringer och påstår sig ha ett uppdrag att spola våra rör. Tacka bestämt nej till deras tjänster. Det är Aarsleff som har fått uppdraget att genomföra reliningen och den firma som vi samarbetar med vid problem av avloppet är Stockholm Rens & Spol.
Företaget kallar sig VVS-tjänst och kan även erbjuda rengöring av ventilationsgångar som de kan påstå sig ha ett uppdrag/överenskommelse kring. Alla äger själva sina ventilationsgångar och fattar ena beslut kring dem. Varken kommunen eller samfälligheten lägger sig i detta.
Har man kamin eller öppen spis skickar dock Lidingö Stad en sotare eller brandinspektör till en var tredje år.
Vi har nu skrivit avtal med Aarsleff för att genomföra relining med förväntad start vecka 2. Vi kommer att ha ett uppstartmöte i mitten av december och därefter kommer vi att gå ut med mer information.
Fakturan för den andra delen av uttaxeringen på 49 000 kr kommer snart att skickas ut, med sista betalningsdag 31 januari 2021.
I måndags ska ni alla ha fått faktura/fakturor gällande årsavgiften, med sista betalningsdag 2020-12-02 för respektive samfällighet:
Styrelsen vill även passa på och informera om att vi har beslutat att avvakta med att lägga ut ekonomin på extern leverantör, i och med att en av våra medlemmar anmält intresse efter årsstämman. Styrelsen vill passa på och tack både Kristina Geijer som har varit vår kassör och gjort ett enastående arbete och Jörgen Gyllström som nu tar sig an rollen som kassör.
Som ni sett i protokollet från stämman 2020-09-24 är det en övertygande majoritet, 85% av medlemmarna, som nu stödjer att gå vidare med reliningsprojektet enligt propositionerna.
Det har varit en mödosam process både för styrelsen och för er medlemmar att navigera igenom olika viljor av finansiering och leverantörer för att komma dit vi nu är. Ett stort engagemang och att olika viljor och åsikter reses under processen är positivt. Det skall vi vara tacksamma gentemot varandra för. I slutänden blir det bättre beslut och genomförande. Vi hoppas att alla ser det på samma sätt.
Som vi alla känner till är vårt nuvarande avloppsystem i slutet av sin livslängd och det finns redan konkreta problem i ett par fastighetslängor. Ett avloppshaveri skulle medföra omfattande ingrepp i fastigheterna och till höga kostnader för samfälligheten då rören skulle behöva bytas ut istället för att infodras.
Vi behöver nu gemensamt ta ansvar, blicka framåt och lägga vårt fokus och energi på att genomföra vårt relining projekt så bra som möjligt.
Från styrelsen har vi förståelse att många är intresserade av vilken leverantör som valdes, och det avser vi tillkännage så snart det låter sig göras utan att det finns minsta risk att det negativt påverkar relationen mellan samfällighet och leverantör. Om det finns medlemmar som känner oro för att det är Vanovo AB som är vald som leverantör vill styrelsen klargöra med största tydlighet att så inte är fallet.
Vi vill också påminna om att anledningen att styrelsen blev tvungen att ta fram ytterligare leverantörsalternativ var den stora osäkerheten som framkom kring livslängden på Stockholm Relinings offererade entreprenad. Svagheter som visar sig efter att garanti- och ansvarstiden (10 år tillsammans) är passerade skulle kunna bli mycket kostsamma för samfälligheten. För att fastighetsägare skall få en större säkerhet i livslängden vid investering i relining har branchorganisationen BRIF och certifieringsinstitutet RISE i samverkan utarbetat certifieringsregel CR072. Den innebär att både installationsteknik och material har klarat påfrestningar som motsvarar 50 års livslängd under svenska förhållanden. Osäkerheten i livslängd av Stockholm Relinings entreprenad uppstod när de klargjorde att varken installationsteknik eller material genomgått prövning i enlighet med dessa regler. Dessutom finns enligt materialleverantören heller inga planer på att utsätta materialet för pröving eftersom det är av en annan typ än det som man normalt använder för relining i fastigheter och som med stor sannolikt inte skulle klara kraven. Auktoriteter på området har klargjort för oss att eventuella prövningar gjorda i andra länder kan ej jämställas CR072. Den leverantör som nu är vald har genomfört CR072 certifiering och därmed klarat av prövning motsvarade 50 års livslängd. Certifieringen är genomförd under de senaste åren så installationsteknik och material är högst aktuella.
I händelse att den kommande uttaxeringen om 49.000 kr är ekonomiskt särskilt svårhanterlig för någon medlem vill vi att ni hör av er till styrelsen. Vi kommer att se över våra möjligheter att hjälpa till även om de är begränsade.
Styrelsen har gjort sitt yttersta för att ta fram beslutsunderlag, ompröva beslut då ny information framkommit, och sedan få till stånd det beslut som nu ska genomföras. Det kommer ofrånkomligen återstå osäkerheter, men förhoppningsvis är dessa av mindre karaktär och styrelsen har gjort allt för att försäkra sig om att det bästa beslutet fattats. Styrelsen vill besvara de eventuella utestående frågor som medlemmarna eventuellt har. Skicka gärna frågor så snart som möjligt till geddebergsvagen@outlook.com, så återkommer vi i ett uppföljande mail.
Revisor och revisorssuppleant har granskat delar av upphandlingen.
Vad pågår nu?
Vi inväntar att stämmobeslut har vunnit lagakraft och återkommer med ny uppdatering gällande relining om några veckor. Där efter avser styrelsen att prioritera arbetet med de nya stadgarna.
Som nya revisorer har vi fått insyn i upphandlingen av ny leverantör av relining, och granskat den nye konsulten och upphandlingsprocessen.
I granskningen har vi gått igenom konsultens CV, försäkringar och avtalet med denne. I granskningen av upphandlingen har vi tagit del av de olika anbuden och förfrågningsunderlag samt kreditupplysning för leverantör A. Kreditupplysningen visar att bolaget har verkat länge i branschen, har högsta kreditklassningen, inga betalningsanmärkningar och en omsättning som med god marginal överstiger beloppet för vår upphandling. I urvalsprocessen har flera anbud utvärderats och av de anbudsgivare som lämnat in anbud som svarat upp emot kraven i rambeskrivningen har den leverantör med lägst anbudspris valts.
Vi har genomfört granskningen efter vår bästa förmåga och alla frågor och anmärkningar vi haft har kunnat lösas snabbt och tillfredsställande. Vi vill därför ge vårt godkännande till upphandlingen så här långt.
Nu är protokollet från Geddebergsvägens Lednings- och Garagesamfällighets årsstämma påskrivet och klart.
De nya årsavgiften är fastställ till 3 000 kr för Ledningssamfälligheten och 3 000 kr för Garagesamfälligheten
båda med sista betalningsdag 2020-11-15.
I ett e-post distribuerat idag från en av medlemmarna med juridikbakgrund hävdas att det är ett ”faktum att styrelsen misslyckats med att följa lagstiftning” speciellt gällande revisorns insyn i upphandlingsunderlaget.
Styrelsen vill informera om att vi har tillfrågat oberoende vedertagen juridisk expertis med samfällighet som specialområde, via Villaägarnas Riksförbund. Beskedet vi fått är att revisorn har all rätt att få tillgång till begärda handlingar i samband med den årliga revisionen men inte nödvändigtvis under det löpande styrelsearbetet. Det är möjligt att jurister har olika uppfattning om detta men styrelsen vill klargöra att vi inte förbisett lagstiftningen som framställs i e-posten.
I samma e-post hävdas att styrelsen ”kört sitt eget race” vid framtagandet av det certifierade leverantörsalternativet. I detta fall med den sent och olyckligt uppkomna situationen som den gällande leverantören satt oss i, valde vi att informera medlemmarna om detta omedelbart. Styrelsen har ett övergripande ansvar att förvalta samfälligheten, så det uppkom en rejäl utmaning att skaffa nödvändig ämnes- och bransch expertis, och på kort tid ta fram ett konkret certifierat alternativ för medlemmarna att på årsstämman ta ställning till. Det här handlar inte om att ”köra sitt eget race” utan det handlar om att kraftfullt agera så vi får framdrivning av relining projektet och samtidigt säkerställa anläggningens långsiktighet. Vi är övertygade om att medlemmarna ser det på samma sätt.
Vi vill återigen tydliggöra att ej ange leverantörers namn har endast att göra att undvika ändringar i anbuden. Det finns givetvis inga andra anledningar såsom jäv och korruptioner bakom som antyds i e-posten.
Slutligen, styrelsen avser aldrig att ”köra sitt eget race” och har alltid medlemmarnas bästa i förgrund.
Ni har erhållit ett utskick igår kväll, 2020-09-20, i era brevlådor från revisor Jan Ekberg som avser ge en bild av styrelsens hittillsvarande arbete.
Liksom i brevet som Jan Ekberg skickade 2020-09-20, via e-post, rekommenderar han medlemmarna att rösta för att inte ge styrelsen ansvarsfrihet. I det nya utskicket är anledningen att det framkommit information om styrelsens arbete som inte var känt för revisorn när revisionsberättelsen skrevs som ändrar hans rekommendation om ansvarsfrihet.
Styrelsen vill påpeka att Jan Ekberg lämnade in revisionsberättelserna för 2020-08-26. Det hade då gått fem månader sedan räkenskapsårets slut 2020-03-31. Att det nu de senaste veckorna framkommit uppgifter som helt ändrar hans ställningstagande om ansvarsfrihet tyder på att en tillräcklig revision ej har genomförts trots den långa tiden.
Under avsnittet ”Varför inte medge ansvarsfrihet..” hävdar revisorn följande anledningar till att inte ansvarsfrihet skall ges, vilka nedan bemöts av styrelsen:
1. Styrelsen har förkastat stämmobeslutet från 2020-01-21 att anlita antagen leverantör.
Detta påstående är helt felaktigt. Tvärtom arbetade styrelsen vidare enligt stämmobeslut med mål att sluta avtal med Stockholm Relining. Tyvärr klargjorde Stockholm Relining att den teknik som är offererad varken har genomgått relevant åldringstest eller certifiering. Företaget SACPRO som levererar materialet, meddelade även att inga planer finns på att genomföra åldringstester inom överskådlig framtid då materialet ej förväntas klara provet, d.v.s 50 år livslängd. I genomgången framkom även ytterligare oklarheter om att använda tekniken i samlingsledningar i fastigheter. Eftersom Stockholm Relining offererat garantier enligt ABT 06 och inga andra relevanta underlag för prövad livslängd finns kan högst 10 år antas.
Styrelsen ansåg att med ovanstående insikter sluta avtal med Stockholm Relining ej är förenligt med styrelsens uppdrag att förvalta samfälligheten på ett ansvarsfullt sätt. Dessa klargöranden måste först framställas till samfälligheten samtidigt med att ett certifierat leverantörsalternativ presenteras. Medlemmarna ges då möjlighet att gå vidare med Stockholm Relining eller välja leverantör som har certifikat för prövad livslängd av 50 år.
Styrelsen har alltså inte förkastat stämmobeslutet utan kompletterat det med ett alternativ som realistiskt motsvarar den förväntade livslängden av vår förnyade anläggning på 50 år.
2. Styrelsen har upphandlat en ny konsult som lämnat förslag på andra (samma) leverantörer utan att inhämta stämmans godkännande.
Den tidigare konsulten avsade sig sitt fortsatta uppdrag till samfälligheten. Den nya konsulten är att se som ersättare under ett redan fattat beslut om konsultanvändning under relingsprojektet. Observera att uppdraget som den nya konsulten genomfört är ingen generell upphandling utan en begränsad riktad tilläggsupphandling till ett fåtal leverantörer som genomgått prövning mot 50 års livslängd för att ta fram alternativet beskrivet under 1) ovan.
3. Revisorer får inte förvägras insyn i styrelsens arbete på sätt som skett.
Styrelsen har besvarat alla revisorns förfrågningar angående räkenskapsåret 2019/2020.
Ingen vägran om insyn i styrelsens arbete har skett.
4. Arbetet med renoveringarna av ledningarna har fördröjts avsevärt.
Det är helt riktigt att Corona läget inte är den primära anledningen till att nödvändiga beslut inte kunnat fattas via poströstning.
Den primära anledningen är att trots flertalet påminnelser från styrelsen tog det från februari till slutet av april för Stockholm Relining att klargöra att det saknas underlag för estimerad livslängd av deras offererade installation och teknik. Om detta framkommit redan i februari hade troligtvis kompletterande upphandling kunnat genomföras och nödvändiga beslut fattats innan sommaren.
Som ovan visar är anledningarna fullständigt ogrundade som revisorn framställer som skäl för att inte ge styrelsen ansvarsfrihet. Vidare har information om styrelsens arbete enligt funnits tillgänglig flera månader innan revisionsberättelsen inlämnades och givetvis kunnat diskuteras om så begärts av revisorn.
Styrelsen har som ansvar att förvalta samfälligheten och vi gör detta hela tiden med medlemmarnas bästa som utgångspunkt.
Den viktigaste frågan som vi som medlem nu bör ta ställning till för att komma vidare med renovering av våra avloppsrör är om vi vill välja en leverantör som inte kan uppge livslängd på sin färdiga installation eller välja en som genomgått certifiering enligt svenska normer för 50 års livslängd.
Med detta uppmanar återigen samtliga medlemmar att ta sitt ”medlemsansvar” i Geddebergsvägens Ledningssamfällighetsförening och rösta på de alternativ som framlagts i röstformuläret.
En del medlemmar av vår förening har mottagit ett brev från revisor Jan Ekberg där han uppmanar till att inte bevilja styrelsen ansvarsfrihet. Som anledning antyder revisorn att styrelsen avsiktligt undanhåller medlemmarna information före beslut för att få styrelsens vilja igenom.
Styrelsen dementerar detta med största möjliga emfas. Styrelsen har som ansvar att förvalta samfälligheten och vi gör detta hela tiden med medlemmarnas bästa som utgångspunkt.
Att styrelsen inte uppgivet namnen på anbudsgivarna har inte på något sätt bakgrund i att dölja information för medlemmarna. Anledningen är enbart att skydda upphandlingen från störningar. Vi har helt och korrekt redovisat uppgifter från den anbudsgivare som inkommit med bästa erbjudandet både totalt och på varje uppställt kriterium.
Som situationen ser ut nu vill vi understryka vikten av att samtliga medlemmar tar sitt ansvar. Vi behöver inom kort göra om vårt avloppssystem. Konsekvensen av Jan Ekbergs uppmaning att avsätta styrelsen blir att renoveringen av vårt avloppssystem skjuts på framtid.
Vi uppmanar nu samtliga medlemmar att ta sitt ”medlemsansvar” i Geddebergsvägens Ledningssamfällighetsförening och rösta på de alternativ som framlagts i röstformuläret.
Styrelsen uppdrag är att förvalta föreningens gemensamhetsanläggningen. Styrelsen arbete är att bereda och ta fram beslutsunderlag för att sedan föreslå saker till stämman, det är sedan stämman fattar beslut. Styrelsen har inte genomfört någon avslutad upphandling i och med att ingen avtalsskrivning är genomförd.
Om någon önskar vara kassör så att vi inte behöver lägga upp uppdraget på Föreningshuset, vänligen kontakta styrelsen.
Påminnelse om årsstämma (2020-09-19)
Nästa vecka är det stämma och styrelsen vill påminna om poströstningen som skall vara inlämnat senast onsdag, 2020-09-23 kl. 19:00.
Vi vill också informera om att för att säkerställa erfarenhet och kompetens under våra fortsatta relining aktiviteter har vi anlitat ordförande i Branschföreningen för Relining i Fastigheter (BRIF) som ersättare för den tidigare konsulten.
Vidare vill vi även förtydliga att anledningen till att namnen inte anges på anbudsgivarna är att upphandlingen fortfarande pågår. Störningar, som t.ex. direktkontakter med anbudsgivarna utanför upphandlingen, kan leda till anbudsförändringar eller avhopp. Anbudsgivarna är alla väl etablerade företag i branschen och varit medlemmar i BRIF under flera år. Valet av leverantör avgörs ju ändå inte på namnet som sådant utan på hur väl de uppfyller våra kriterier.
Arbetet med Föreningshuset kommer att fortsätta efter stämman med att styrelsen och revisorn tillsammans går igenom offerterna för att säkerställa kostnadsbilden.
Styrelsen hoppas att trots vi genomgår Corona-tider våra medlemmar skall känna sig trygga med att poströsta och vara säkra i sina val.
Styrelsen har beslutat att ordinarie föreningsstämma ska genomföras med enbart poströstning för att minska risken för smittspridning av covid-19.
Idag har kallelsen med dagordning samt underlag för poströstning delats ut i era brevlådor, så ni ska alla ha fått följande:
Glöm inte att lämna er poströst senast onsdag den 23 september kl.19:00 i ordförandes brevlåda (Talltunet 15) tillsammans med blanketten för medlemsregister.
Vi vill varna för att några medlemmar har fått samtal från någon säljare som påstridigt hävdar att det ska göra den årliga spolningen av rören. Detta kan vara bedragare då vi inte har någon årlig spolning.
Notera att styrelsen har inte beställt något arbete hemma hos medlemmarna. Tvärt om är vi extra återhållsamma pga Corona risken. Ingen inspektion av tak, ventilationer eller rör.
Tyvärr dåliga nyheter, det har varit inbrott på Rönntunet i fredag eftermiddag! De gick in i huset genom att bryta upp ett fönster på baksidan. Någon som sett något avvikande, en udda bil på Asktunets parkering eller Skogsbyvägen?
Bra förebyggande är att "visa" sig för okända som då kanske känner sig iakttagna och åker härifrån. Man behöver inte konfrontera dem men fota bilar/reg.nr samt personer som känns främmande. En vacker dag är det de som fäller avgörandet för att sätta dit buset.
I semestertider kan det vara bra att hålla extra koll! Klipp grannens gräs, häng upp din tvätt där för torkning, flytta lite på utemöbler osv. Kolla även ytterdörren om ev. lagt någon markering som flyttas om ägaren öppnar dörren. Inte helt ovanligt för att kolla om någon är hemma!
Här kommer en status uppdatering från styrelsen. Som vi nämnde i tidigare utskick gällande relining så önskar vi komplettera vårat förfrågningsunderlag och där har vi tagit in offert från en BRIF certifierad konsult som även kommer att hjälpa oss med upphandlingen. Detta kommer att kosta 67 200 kr.
Vår målsättning är att komma med förslag på en leverantör till årsmöte, som uppfyller BRIF certifiering, P-märkt material samt genomförd certifiering och åldringstester enligt specifikationer framtagna av RISE.
Har ni frågor, vänligen kontakta styrelsen.
Vi vill varna för att det just nu ringer ”säljare” från Ventilation & Vvs-Tjänst Norden AB som påstår att de har genomfört arbeten i området, och frågar om spolning av rören.
Notera att Geddebergsvägens ledningssamfällighet inte har beställt någon spolning av de gemensamma avloppsledningarna!
Här kommer en status uppdatering från styrelsen. Styrelsen har tagit in offert från en extern leverantör för att genomföra en statskontroll och underhållsplan, detta kommer att kosta 20 000 kr. Syfte är att:
Vi behöver er hjälp med tidigare utförda arbeten
Vi i styrelsen han inte hitta någon sammanställning av tidigare genomförda arbeten så behöver vi eran hjälp att få våra historiska underhåll dokumenterade. Nedan är en sammanställning från nuvarande underhållsplan. Vänligen återkom till styrelsen om ni känner till historiska underhåll som inte är dokumenterade nedan eller om något inte stämmer.
Här kommer en status uppdatering från styrelsen. I och med att vi inte har fått in någon intresserad medlem att ta över som kassör har vi tagit in offert från en extern leverantör som specialiserar sig på samfällighetsföreningar. Detta innebär att vi kommer att lägga ut vår ekonomi vilket kommer att kosta respektive samfällighetsförening ca 45 000 kr / år vilket kommer att leda till en ökad medlemskostnad för:
Har ni frågor, hör av er till styrelsen.
Efter stämman har styrelsen arbetat vidare tillsammans med Stockholm Relining med deras offert och förutsättningarna för den.
Stockholm Relining har inkommit med följande information och klargöranden:
I den övriga informationen som Stockholm Relining har hänvisat till framgår dessutom att:
Styrelsen har också kontaktat SACPRO direkt. SACPRO klargjorde att anledningen till att de inte har planer på att åldringstesta BRAWO LR är att de är övertygande om att materialet ej klarar provet, d.v.s 50 år livslängd.
Styrelsen sammanfattar:
Styrelsen utgår tillsvidare från att Samfälligheten är av samma uppfattning och återkommer med en plan, då beslut om upphävning av tidigare beslut måste fattas av stämman.
Tvätta gärna bilen i tvättanläggning där vattnet tas om hand och renas innan det släpps ut. Vattnet från biltvätt innehåller olika tungmetaller, asfaltrester och kemikalier från trafik och bilvårdsmedel. Det går orenat ut i närmsta gatubrunn, bäck, sjö, havsvik - eller i grundvattnet - om du tvättar bilen eller bildäck utomhus.
Här kommer lite tips och råd på hur du kan förebygga stöld och bedrägeri, I hemmet, På nätet och På stan.
Sandsopning vid garagelängorna på Idetunet, Lärktunet och Talltunet kommer att ske onsdag den 8 april från kl.07:00 så vänligen flytta bilarna från parkeringsplatsen!
Vi behöver en ny kassör till samfälligheten, som skall kunna sköta bokföring och redovisning, betala fakturor, fakturera och sköta kund reskontra. Är det någon som är intresserad och har dessa kunskaper, kontakta styrelsen?
Styrelsen vill förtydliga informationen så att det inte blir en massa missförstånd hos våra medlemmar.
Om någon av våra medlemmar har frågor och funderingar vänligen vänd er direkt till styrelsen.
Vi är fortfarande i upphandlingsprocessen med Stockholm Relining men med anledning av rådande läge (covid-19) så ser vi i dagsläget inte att det kommer att ske någon kontraktsskrivning innan sommaren samt att vi planerar inte att påbörja någon relining under 2020.
Vi planerar också att hålla årsstämman efter sommaren, vi återkommer med datum.
Enligt skyltarna så kommer kommunen att göra sandsopningen under vecka 13 (denna vecka) mellan klockan 07:00-18:00 så tänk på hur ni och ev. gäster/besökare parkerar sina bilar.
Fakturan för uttaxering (del 1) enligt planerat relining projekt finns nu i era brevlådor. Sista betalningsdag 28 februari.
Protokollet från extrastämman finns nu tillgängligt.
Kreditfakturan som ni har fått avser december fakturan. Glöm dock inte bort att betala avgiften på 200 kr senast 31 januari.
Vi kommer att genomföra relining av våra avloppsledningar och vi är just nu i upphandlingsfasen av en totalentreprenad.
Reliningen kommer att påbörjas så snart som möjligt och genomföras för samtliga fastigheter.
Finansieringen för relining projektet sker genom uttaxering till våra delfastighetsägare i och med att det inte har gjorts någon regelbunden fondering under de senaste 40 åren.
Ni skall alla ha fått kallelsen inkl. dagordningen till extrastämman den 21 januari i era brevlådor.
Det inte finns lagkrav på att rengöra ventilationskanaler i privata bostäder. För mer information se Lidingö stads hemsida.
Nu skall alla ha fått första fakturan för Ledningssamfälligheten för verksamhetsåret 2019/2020 gällande avgift och fondering. Notera att den skall vara betald senast 2020-01-31.
En kallelse till extrastämma har gått ut, dagordning kommer att skickas ut två veckor innan.
Dag: tisdag 21 januari 2020
Tid: 19:00
Plats: Rudboda skola
Efter årsstämma och återupptagna årsstämma har styrelsen arbetat vidare enligt stämmobeslut. Vi har haft första direkt kontakt med Vanovo, gällande genomförande av relining.
Nu är protokollet från den återupptagna årsstämman underskrivet. Protokollen från både årsstämman och den återupptagna årsstämman finns tillgängliga under filken Årsmöten.
Beslutsprocessen för genomförande av relining hittar du här.
En övergripande tidsplan för genomförande av relining, hittar du här.
Kallelse till det årterupptagna årsmöte kommer att delas ut senast 19 oktober.
I kallelsen kan ni läsa:
Här kan ni läsa styrelsens detaljerade svar på motionen och på övriga frågor gällande relining.
Nu finns protokollet från årsstämman tillgängligt. Den återupptagen årsstämma är planerad till tisdag den 5 november kl.19:00, kallelse kommer inom kort samt styrelsens svar på frågor från våra medlemmar.
Styrelsen uppmanar samtliga att läsa igenom följande dokumentation inför årsmöte:
Kallelse till årsmöte är utdelad den 13 augusti. Det finns en proposition från styrelsen gällande godkännande av föreslagen leverantör för genomförande av relining. Styreslen uppmanar alla fastighetsägare att komma till årsmöte för att rösta!
Tyvärr har vi tråkiga nyheter. Under veckan har ett bostadsinbrott genomförts på Entunet 1. Inbrottet ägde med stor sannolikhet rum under eftermiddagen den 7 augusti. Under inbrottet har altandörren på baksidan av fastigheten brutits upp. Om du har observerat något som du tror kan vara av värde för utredningen ombeds du kontakta Polismyndigheten. I övrigt vill vi uppmana alla grannar att vara observanta för om möjligt förebygga eventuella framtida inbrottsförsök.
Tråkiga nyheter... fredag den 21/6 mellan kl 18 och 24 skedde ett inbrott på Apeltunet 2. Inbrott skedde från köksfönstret som brutits upp (de gamla fönstren med vädringslucka). Smycken stulna men ingenting förstört inomhus. Utgång via fönster i nedervåningen. Inga fot- eller fingeravtryck. Poliser kom med hundar, bilar och helikopter men fann ingenting. Nu under semestertider, meddela gärna närmaste grannar om ni reser bort. Vi får vara uppmärksamma och ser vi någon som beter sig konstigt, kan man fråga denne: Söker du någon? eller bara gå ut och visa att du ser personen.
Natten tisdag (11 juni vid kl. 01:40) så överfölls en grannes dotter mellan fotbollsplanen och Idetunet av en maskerad man. Han var ute efter kontanter och droger och hade också en kompis in närheten som han skrek till.
Vi vill informera, dels som en varning men också pga detta är nu ett polisärende och de söker två killar och undrar om någon känner till att det varit en fest eller ett tillhåll där tonåringar träffades igår kväll. Är det någon som sett eller hört något, hör av er till polisen.
Styrelsen har fattat beslut att flytta årsmöte till efter sommaren, förlaget datum är tisdag den 3 september och kallelse kommer senare. Anledningen till detta är att vi behöver mer tid för förtydligande av inkomna anbud. Eventuella motioner till årsmöte önskar vi få in innan den 30 juni.
Idag onsdag den 22 maj har det uppstått en mindre skogsbrand bakom Idetunet 20. Det var det vita luddet från aspfrån som självantände.
Brandkåren har varit här och lyckades släcka branden.
VA-system - I Östra Rudboda förekommer nu företag som via telefon erbjuder gratis filmning av avloppsledningar.
Alla vatten och avloppsledningar fram till fastigheten och under fastigheten ägs och förvaltas av lednings-samfälligheten. Det är alltså inte tillåtet att enskilda husägare låter företag, annat än det som samfälligheten har avtal med, utföra arbete på våra gemensamma ledningssystem.
Sotare - Flera i området vittnat om att det blivit uppringda av en person som säger sig vara sotare och sotar och rengör kanaler. På Lidingö stads webbsida om sotning och brandskyddskontroll framgår vilket företag de upphandlat på respektive tjänst. Den riktiga sotaren som arbetar för kommunen skickar alltid en skriftlig tidsförfråga.
Takbyte - Vi vill varna för företag som går runt i området och ”erbjuder” takbyten till orimliga kostnader. Vissa företag hävdar att samfälligheterna eller ÖRV har godkänt dem, vilket inte är sant.
Tips:
EZ Gruppen AB har fått i uppdrag av Lidingö stad att rusta upp våra tuns lekplatser. Upprustningen innebär bortplockning av slitna gungor, sandlådor och bänkar, för att därefter rusta upp med nya sandlådor och bänkar. Vad som skall tas bort och vad vi får nytt har Lidingö stad beslutat Vi i styrelsen har önskat vart de nya sandlådorna och fasta bänkarna skall stå. EZ Gruppen kommer att påbörja sitt arbete hos oss från och med 25 april. Vänligen plocka bort era personliga ägodelar som finns på tunen, då kvarglömda saker kommer att tas bort!
Anbudsförfrågan angående relining skickades ut den 2 april till presumtiva anbudsgivare och där vi väntar in svar senast 15 maj.
Sandsopning vid garaglängorna på Idetunet, Lärktunet och Talltunet kommer att ske nu på tisdag den 16 april från kl. 07:00 så vänligen flytta blirarna från parkeingsplatserna så att vi får sopat ordentligt.
Nu lanserar Lidingöstad en sms-tjänst, där du som har va- och avfallsabonnemang kan få sms vid störningar i vattenleveransen. Du registrerar dig enkelt för att få sms via en e-tjänst på www.lidingo.se/va
Varje vecka fastnar ungefär 17 ton skräp i rensgallren på Käppalaverket där avloppsvattnet från vår kommun renas. Skräp som spolas ner i avloppet orsakar problem. Både i hemmen, i kommunens avloppsledningsnät, i Käppalaförbundets avloppstunnel och på Käppalaverket där avloppsvattnet renas.
Spola bara ner kiss, bajs och toalettpapper i toaletten.För mer information, läs här.
På extrastämman fattades beslut om att genomföra relining samt genom egen finansiering av varje fastighet.
Styrelsen kommer nu att ta hjälp av med upphandling av entreprenaden.
Styrelsen kommer att ge förslag på leverantör för entreprenaden samt ge en tydlig kostnadsbild vid årsmöte.
Planen är att påbörja relining i september/oktober och den förväntas att hålla på under ca ett års tid.
Vid årsmöte beslutar stämman om årsavgifter och fonderade medel (extra avgift för genomförande av relining) baserat på vald entreprenad. Fakturering sker vanligtvis i slutet av juli och med sista betalningsdag sista augusti.
Kallelse till extrastämma för Geddebergsvägens Lednings- och Garagesamfällighetsföreningar.
Dag: onsdag den 13 februari 2019
Tid: 19:00
Plats: Rudboda skolas matsal, Nilstorpsvägen 3
Dagordning
1.Genomgång av förundersökning av Peter Jobark, Flando AB
2.Tidsplan & Kostnader
3.Finnansering
4.Proposition från styrelsen:
•Beslut om relining
•Beslut om finanseringsform för relining
Välkommen,
Styrelsen
Kallelsen till extrastämman kommer innom kort.
Dag: onsdag den 13 februari 2019
Tid: 19:00
Plats: Rudboda skolas matsal, Nilstorpsvägen 3.
Styrelsen har tagit ett beslut att anlita en konsult för förundersökning tillkommande upphandling. Vi räknar med att förundersökning kommer att pågå under det sista kvartalet under 2018. Vi kommer därför att flytta fram datumet för extra stämmen till början av 2019 så vi kan presentera både förundersökning och finansieringsformer för relining för relining.
Fakturan för Ledningssamfällighetens årsavgift på 11 200 kr kommer snart i era brevlådor, den skall vara betald senast 2018-10-31.
Behöver du nya papperspåsar så hittar du dem i den svarta sandboxen vid sopskåpen. Tar du de sista matavfallspåsarna, vänligen beställ hos Lidingöstad på deras hemsida http://www.lidingo.se eller ring 08-731 30 00.
Nu skall samtliga fastigheter på Talltunet, Lärktunet och Idetunet fått papperspåsar och en korg för att sätta påsen i så nu kan vi börja sortera vårat matavfall.
På varje tun är nu även luckan för matavfall öppnad.
Vi kommer att köpa in en låda till respektive tun där extra papperspåsar kommer att förvaras så att ni själva kan gå och hämta nya. Behöver ni nya påsar innan det är på plats, kontakta ditt tunombud.
Det kommer tyvärr inte bli någon gemensam kräftskiva fredag den 24 augusti utan det är upp till respektive tun att arrangera in egen.
Fakturan för Garagesamfälligheten årsavgift på 2000 kr skall vara betald senast 2018-08-31.
Styrelsen för Geddebergsvägens Ledning och Garagesamfällighetsförening vill tacka alla som kom på årsstämman den 7 juni 2018 och bidrog med värdefulla diskussioner. Protokollet från årsstämman kommer inom kort att finns tillgänglig på hemsidan.
Vi vill även passa på och informera om de beslutade årsavgifterna:
Vi som sitter i styrelsen och även är tunombud är:
Till sist vill vi informera om att en extra årsstämma gällande relining av ledningar kommer att hållas under hösten. Vi återkommer med mer detaljerad information och datum i augusti.
Trevlig sommar!
// Styrelsen
ÖRV vill varna för oseriösa företag som går runt i området och ”erbjuder” takbyten till orimliga kostnader. Takpannorna på våra hus är bara 40 år gamla och kan leva minst lika länge till. Har ett hus läckage i taket så kan detta åtgärdas utan att byta hela taket och man bör kolla sina tak regelbundet. Visserligen är det ursprungligen valda undertaket en billig lösning och ett tak med råspont + underlagspapp en bättre lösning speciellt då man vill nyttja utrymmet på vinden på ett annat sätt än det är avsett för.
Enligt uppgift bör en offert på takbyte ligga någonstans runt 100-150 tkr efter ROT och inte som i förekommande fall bortåt 235tkr. Vissa av dessa företag hävdar också att samfälligheterna eller ÖRV har godkänt dem, vilket inte är sant. ÖRVs rekommendation är att ta in en oberoende besiktningsman från t ex Anticimex om man är orolig för sina tak och sen begära in offerter från seriösa firmor med gott renommé och stabil ekonomi, se gärna https://www.reco.se för referenser.
Under våren har styrelsen låtit en ytterligare besiktningsfirma granska våra avloppsledningar genom att gå igenom de filmer som Rens & Spol tagit fram i samband med spolning/fräsning av våra ledningar. Här är en kort summering av BRM Rör & Värme AB utlåtande:
Hela rapporten hittar ni här.
Kallelse om årsmöte kommer att komma ut i era brevlådor 17 maj. Det finns en proposition från styrelsen gällande utökad fondering för ledningssystemet. Styreslen uppmanar alla fastighetsägare att komma till årsmöte för att rösta om detta förslag!
Styrelsen har beslutat att respektive tunombud bokar in en egen städdag!
Styrelsen gett förslag till gemensam kräftskiva fredag den 24 augusti.
Sandsopning vid garagelängorna på Idetunet, Lärktunet och Talltunet kommer att ske torsdag den 26 april från kl.07:00 så vänligen flytta bilarna från parkeringsplatsen!
Snöröjning dvs plogning och sandning samt sandsopning i vår har upphandlats av Lidingö Rental AB för Geddebergsvägens Garagesamfällighetsförening.
Under måndagen och tisdagen den 5 och 6 september låg TV-nätet nere men nu är felet åtgärdat.
Fakturor för årsavgifterna för respektive samfällighet kommer att delas ut den 16 augusti, med sista betalningsdag 31 augusti.
* Ledning 600 kr (årsavgift 200 kr resp vvs-fondering 400 kr)
* Garage 2000 kr (årsavgift 1600 kr resp elsäkrings-fondering 400 kr)
Entunet.
Betalkanalerna för det marksända nätet som sänds via Boxer kommer byta frekvens 2017-10-31. Därför måste de fastigheter som använder dessa göra en ny kanalsökning!
De fria kanalerna berörs ej dvs. SVT1, SVT2, TV4, TV 6, SVT24, Barnkanalen och Kunskapskanalen.
Rens & Spol har nu avslutat arbetet med korrosionsfräsa och spola våra avloppsledningar på Lärktunet, Talltunet och Entunet. Summering återrapporteringen från Rens & Spol:
* Med tidigare erfarenheter har vi än idag inte haft några återkommande stopp i en korrosionsfräst ledning.
* Livslängden är dock svår att förutse och våra rekommendationer är att korrosionsfräsning inte bör göras igen, då risken att ledningarna går sönder är hög.
* Vid framtida åtgärder rekommenderar vi infodring av rören eller byte av avloppen.
Hela rapporten från Rens & Spol hittar ni här.
Gemensam kräftskiva är planerad till fredag den 25 augusti, mer information kommer längre fram i era brevlådor.
Årsmöte kommer att hållas tisdag den 23 maj kl.19:00 i Rudboda skola, kallelse med dagordning har delats ut i samtliga brevlådor.
I samband med att kallelsen för årmöte gick ut så skall du även fått ett informations brev i din postlåda, som du hittar här.
Betalkanalerna för det marksända nätet som sänds via Boxer kommer byta frekvens. Därför måste de fastigheter som använder dessa göra en ny kanalsökning!
De fria kanalerna berörs ej dvs. SVT1, SVT2, TV4, TV 6, SVT24, Barnkanalen och Kunskapskanalen.
Rens & Spol kommer att utföra arbetet under veckorna 16-18. Arbetet börjas på Lärktunet 11-25 med start 2017-04-18 kl.08:00. De kommer att behöver tillgång till suterräng fastigheterna så meddela ditt tunombud om ni inte är hemma under dagen då arbetet kommer att utföras. Efter avslutat arbetet på Lärktunet så kommer de fortsätta till Talltunet och därefter Entunet.
Gemensam städdag är planerad till söndag den 7 maj kl. 10:00, mer information kommer snart i din brevlåda.
Årsmöte kommer att hållas tisdag den 23 maj kl.19:00 i Rudboda skola, kallelse kommer snart.
Styrelsen har under det gångna året jobbat med en underhålls- och förnyelseplan gällande våra gemensamma ledningssystem.
På årsmötet tisdag den 23 maj kommer vi att diskuteras och hur vi ska gå vidare:
Sandsopning vid garagelängorna på Idetunet, Lärktunet och Talltunet kommer att ske fredag 7/4 från
kl. 07:00 så vänligen flytta era bliar från parkeringsplatserna.
Vårstädningen av stadens vägar har redan börjat. När de är klara med gång- och cykelbanor, centrum och torg fortsätter de till norra delen av Lidingö. I år är det Elfvik, Rudboda, Bo och Näset som får sopat först och sedan tar vi successivt resten av ön. Lidingö stads målsättningen är att sandupptagningen på ön ska var helt klar i mitten av maj om vädret och temperaturen tillåter. Sandsopning av Geddebergsvägen och våra Tun kommer att ske onsdag 22/3 så tänk på hur ni och era besökare parkerar sina bilar.
För närvarande pågår arbete med att uppdatera våran gemensamma adresslista. Kontakta gärna ditt tunombud med era aktuella mobilnummer och e-post adress.
Styrelsen vill nu när vi befinner oss i kallare tider påminna om att motorvärmare i de gemensamma garagen ska nyttjas restriktivt då kostnaden för elförbrukningen faller ut gemensamt på de berörda fastighetsägarna. I de fall det finns utökat behov av att nyttja el i gemensamt garage bör berörd fastighetsägaren kontakta sitt tunombud för att avgöra om det behöver regleras i någon form.
Ett stort TACK till Thomas Lagerhed och Manfred Händler som har hjälpt till att lösa mysteriet gällande den höga elfakturan på ett av garagetunen!
Vi hoppas nu att alla har betalt årsavgifterna gällande:
När det gäller tunen och upprustning och skötsel så har vi fått ok på, från både kommunen och ÖRV, att ÖRV står på skötselavtalet.
Inom varje samfällighet så bestäms det hur man vill att tunen ska utformas (vilken typ av parksak, bänk etc). Efter det gör kommunen en projektering och kommer i möjligaste mån och beroende på resp tuns förutsättningar gå efter våra önskemål. Formellt beslut tas på ÖRVs årsstämma.
Under juni fortsätter arbetet att slutföra spolningen av avloppet i resterande länga på Lärktunet samt på En- och Talltunet.
Enligt skyltarna så kommer kommunen att göra sandsopningen under vecka 17 (denna vecka) mellan klockan 07:00-22:00 så tänk på hur ni och ev. gäster/besökare parkerar sina bilar.
Kallelsen till årsstämma för Geddebergsvägens Lednings- och Garagesamfällighetsföreningar 24 maj 2016, dokumentet hittar ni under "Årsmöten".
Rens och Spol som kommer att genomföra kvarvarande längor på Lärk- och Entunet samt alla på Talltunet under april till juni månad. Återkommer med mer information så snart vi vet mer.
När det gäller tunen och upprustning och skötsel så har vi fått ok på, från både kommunen och ÖRV, att ÖRV står på skötselavtalet och inom varje samfällighet så bestäms det hur man vill att tunen ska utformas (vilken typ av parksak, bänk etc) efter det gör kommunen en projektering och kommer i möjligaste mån och beroende på resp tuns förutsättningar gå efter våra önskemål. Formellt beslut tas på ÖRVs årsstämma.
Styrelsen ser över möjligheten till individuell avläsning av elförbrukningen per garage (Tall-, Lärk- och Idetunet).
God fortsättning, Veckan innan jul var det filminspelning runt Geddeberg och en av statisterna tappade en ärvd guldring, är det någon av er som har hittat den?
Gott Nytt År!
För att säkerställa en driftsäker bortledning av spill- och dagvatten kommer Aarsleff Rörteknik på uppdrag av Lidingö Stad att utföra Renoveringsarbeten av avloppsledningar på Talltunet.
Under v. 51 kommer arbeten att utföras ute i gatan och i närheten av din bostad. Vi komer inte att behöva tillträde till ditt radhus. Från tisdagen den 15/12 kl.08:00 till och med tisdagen den 15/12 kl.16:00 ber vi er att begränsa vattenutsläppen från er bostad för att undvika översvämning.
Eventuella frågor besvaras gärna av personalen på arbetsplatsen eller Jennica Andersson tel. 08-594 764 03.
AARSLEFF Rörteknik AB
Tel. 08-594 764 00
Våra 28 lekparker på tunen kommer inte längre ska ingå i kommunens lista över lekparker (det finns 40 lekparker på hela Lidingö i dag och det är inte politiskt försvarbart att det bara i Rudboda skulle finns 28 st). Så kommunens tanke är att vi tar över skötseln av tunen genom ett formellt skötselavtal. Alternativet till det är att kommunen återställer till naturmark.
I början på 2016 kommer kommunen skicka ut förslag på hur lekparkerna kan se ut (de står för upprustningen) men det blir inte så mycket mer än sandlåda med bord, bänkar, litet gungdjur alt litet hus och det kommer bli variation mellan tunen beroende på hur själva tunen är utformade.
Styrelsen har har nu varit och hämtat bättre begagnade snökäppar hos kommunen och de kommer att läggas ut på respektive tun i parken. För att minimera skador vid plogbilsarbeten ber vi samtliga boende om hjälp att med gemensamma krafter se till att käpparna sitter som de ska.
I slutet av augusti var LA Takvård AB här för att genomföra vård och sanering av mossa på våra garagetak (Tall-, Lärk- och Idetunet) och den 25 september kommer de att komma hit för att byta ut trasiga garagepannor.
Samtidigt kommer de fixa taken hos de fastighetsägare som vill för en kostnad av 2500 kr inkl rot (för små suterränghusen inkl förrådet), så om ni är intresserad ta direktkontakt med dem för en offert.
LA Takvård AB
Tel. 08-520 018 40
konsta@takvard.se
www.takvård.se
Tyvärr så har nu vår enhet för analog utsändning av Svt1 har gått sönder och kommer inte att lagas. Enligt rekommendation av vår "TV -kille" Tomas Lageherhed är tekniken är uråldrig och reservdelar är dyra. Om någon av er får problem pga detta så rekommenderar vi att ni går över till de digitala sändningarna som sänds ut via vårt koaxnät. Detta kräver dock att man skaffar en digitalbox. Ni som har TV -lösningar via fiber eller parabol drabbas naturligtvis inte av detta.
Nu har ni fått inbetalningskorten för medlemsavgifterna i era brevlådor, 600 kr för Ledning- och 2250 kr för Garagesamfällighetsföreningen skall vara inbetalda senast 2015-06-30.
Nu har vi fått besked från Rens & Spol angående tidpunkten för spolning av stammar och avlopp på Idetunet och Furutunet. Spolning kommer att ske följande dagar för berörda fastigheter mellan 08.00 - 16.00 under vecka 36-37.
Tisdag 4/9 - Furutunet 2, 4, 6, 8, 10, 12 och 14
Onsdag 5/9 - Furutunet 13, 15, 17, 19, 1 och 3
Torsdag 6/9 - Furutunet 5, 7, 9 och 11
Tisdag 11/9 - Idetunet 2, 4, 6, 8, 3, 5, 7 och 9
Onsdag 12/9 - Idetunet 10, 12, 14, 16 och 18
Under vecka 43-44 (2013) sker spolning för Lärk- och Grantundet eller?
Under vecka 51 (2015) sker spolning för Talltunet.
När skedde spolning av Entunet?
Enligt tidigare stämmo- och styrelsebeslut ska spolning av samfällighetens avloppssystem genomföras. För att uppnå optimal effekt av arbetet effekt krävs det att respektive fastighets egna avlopp spolas i samband med att samfällighetens avlopp åtgärdas. Vi hoppas att samtliga fastighetsägare kan ställa upp på detta så att vi får maximal nytta och effekt av våra gemensamma fonderade medel! Planerad start för spoling av avlopp och stammar är vecka 36 med start på Furutunet samt därefter Idetunet. En mer detaljerad information kring hantering och planering av arbetet kommer att skickas ut innan genomförande. Beräknad tid för arbetet är ca 2 dagar/ tun.